måndag 2 februari 2009

Livet är fullständigt underbart!

Solen skiner där ute, så skönt - påverkar mitt humör på ett positivt sätt! Men är ändå irriterad när jag tänker på ett och annat.


Hur är det nu då? 37,7 i temp nu, inget att gnälla över, jag vet. Men hade det inte typ varit 12 dagen jag hade feber så hade jag inte gjort det heller. Läkaren ringde nyss, så som hon lovat. Frågade hur det var med mig, jag sa som det var: haft feber hela helgen och har det än, fortfarande ont i ryggen och vid vänstra sidan. Hon skulle överlägga med en äldre och mer erfaren kollega (den intelligenta läkaren som skrev ut penicillin utan diagnos och med facit i hand, utan effekt) och återkomma till mig sen. Ska bli intressant att se vad de har att säga.

Så vad har de gjort på vårdcentralen. Jo, de har kollat mitt crp två gånger (123 i fredags), lyssnat på hjärta och lungor, tryckt på rygg och bröstkorg. Och icke att förglömma; skrivit ut penicillin - helt helt fantastiskt arbete, tycker ni inte? Var tog resterande blodprover vägen, kanske ett halsprov (jag brukar ha halsfluss, men nej har inte ont nu - men vad skadar ett prov). Något kunde de väl hitta på för att visa att de låtsats bry sig i alla fall.


Börjar fundera på om den svenska sjukvården fått något sorts virus den senaste tiden; i stil med: vi bryr oss inte, vi är inkompetenta och borde egentligen jobba med kadaver


När man läser Elsa´s blogg så börjar man ju inte annat att undra. Är ett mirakel att hon inte blivit fullständigt galen och stryp nån av läkarna, för det är det jag börjar få lust att göra, på hennes läkare alltså! Känns ju nästan som om jag har mer kompetens inom området än vad de har. Fattar de inte att det är någons liv de leker med? Även beslutet inte rent fysiskt handlar om liv och död här och nu, så är det en människas liv. En persons psykiska och fysiska mående, man orkar inte hur mycket som helst och ska inte behöva utstå eller utsättas för vad som helst heller. Jag, frustrerad, mmm, så kan man nog säga. Och jag hoppas inte "Elsa" tar illa upp för att jag outar mina känslor kring sjukvården och hennes situation här.



Japp, jag gnäller ännu...

1 kommentar:

Anonym sa...

det ar valdigt intressant hur man lyfter den svenska sjukvarden till skyarna utomlands. jag kan faktiskt arligt saga att jag tycker att sjukvarden fungerar battre har (england), problem till trots. har valdigt svart att forsta hur de resonerar kring 'elsa'. helt otroligt vilken bristande kommunikation de professionella emellan samt med 'elsa', pa bekostnad av 'elsas' fysiska samt psykiska halsa. not on.