torsdag 12 februari 2009

För att jag kan

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, känns som jag har nån känsla i kroppen som jag inte kan sätta ord på, nån känsla som varierar mellan glädje och nedstämdhet - svårt att förklara.

Tänker mycket på min förestående operation, är beredd på att det kanske inte blir bra, men är samtidigt så otroligt rädd för att jag ska må så dåligt igen som innan stomioperationen. Att jag varje natt är uppe ett flertal gånger med krampande, blödande, smärtsama toabesök som kan ta flera timmar styck, när man väl lägger sig i sängen igen känns det i kroppen både som om man sprungit ett maraton och blivit överkörd av en ångvält, varje morgon blir försenad till jobbet för att jag aldrig blir klar på toa, gå till bussen med en ständigt gnagande oro, sitta på bussen och fundera på vart jag kan hoppa av om jag måste akutskita, ta på sig en binda utifall att jag inte skulle hinna av, alltid kolla så jag har rena trosor samt toapengar och servetter inför ev. toabesök på stan/i skogen, inte kunna gå på promenader för att då vaknar magen, knappt våga sätta sig i en bil av rädsla att skita ner nåns säte, att behöva springa (eller snarare sakta och försiktigt gå, för att inte väcka magen mer) ifrån konsumkön hemåt och ändå inte hinna i tid att när man väl kommer hem från jobbet knappt våga lämna hemmet för man är så mentalt sönderstressad p.g.a skitpanik...

Jag minns det så väl, varenda känsla och jag vill inte dit igen. Jag är klar med det livet, eller bristen därav snarare. Men jag vill verkligen ge IRA en chans, annars kommer jag ångra mig för alltid.


Idag blir det ännu ett litet text styck, är dock varken Kent eller på svenska idag. Nu blir det kontraster, är nämligen en liten bit ur Pinks´s låt "Cuz I can":

I don't give a damn
I don't play your rules I make my own
Tonight
I'll do what I want
Cuz I can


Man får glädjas för varje dag man mår bra, vi är många som vet att det inte är en självklarhet!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej gumman! Förstår att det snurrar mycket tankar i huvudet på dig. Rädlsan över att det eventuellt inte blir bra är ganska jobbig. Man vänder och vrider på det, tänker i cirklar och börjar om igen. jag känenr igen det där. Just nu har jag tankebanor som heter duga! Kan tänka på skitsaker som helt plötsligt leder en in på magen och den kommande operationen. Bara man inte blir smått knäpp när man väl fått gjort operationen så man inte kan släppa detta och börja leva normalt. Misstänker attd et komemr bli en viss "tomhet" när jag komemr hem sen efter att ha levt i ett helvete i snart 2 år. Aja, det ordnar väl sig...
Idag har jag släppt väder för rumskompisen. Värst är kvällarna, det börjar redan bubbla runt i magen, emn snart är jag förhoppningsvis på hemgång ;)

I morgon är det dag för en tur till sjukhuset för dig va? Håller tummarna för att allt ser bra ut nu så du äntligen kan få bli frisk och komma igång med jobb och träning igen!
Sköt om dig vännen och ha en fin kväll!! kramar

Anonym sa...

Hej hej! Tack för kommentaren! Ibland får jag tänka mig för när jag börjar prata "äckliga sjuksköterskegrejer" inför mina andra kompisar, det brukar bli så dålig stämning runt matbordet då... Hahaha! :)

Nillano sa...

Gumms! Klart det är mycket tankar, och speciellt nu när du står inför detta med att välja. Själv ligger jag på låg tanke hastighet gällade detta.
Det som Elsa skriver, att det blir tomhet när man kommer hem, självklart medn skulle mer säga att det blir en lättnad och att man vänjer sig fort, för det gör man ju, människan vänjer sig för fort. På gott och ont.
Hoppas det går bra hos läkarna och allt idag!?
Tänker på dig!
Kramar

Lunken sa...

Nu har jag ju inte IRA utan IPAA och jag har stora problem med min pouchit som du vet... men det är inte i NÄRHETEN av hur det är med UC... ingen sådan panik alls som du beskriver. IPAA är ju ett alternativ om IRA inte funkar ju! =) Och som sagt... jag är ett extremfall enligt min läkare! =)

Men det är lite bra att måla upp ett skräckscenario för då kan allt bara bli bättre... tror man att allting kommer gå smärtfritt och man får minsta lilla bakslag så kan man ju deppa ihop helt!

Men det kommer bli bra ska´ru se! :)

Anonym sa...

Precis sådär har det varit för mig det senaste året, på pricken dessutom.

Sitter här hemma nu efter att genomgått en ileostomi operation å kände att jag hade lite frågor.

Läste bl.a i ett inlägg att du hade köpt massa godis å åt... Fungerar det att äta godis?

Sedan undrar jag också, hamnade i ett träningsinlägg, hur fungerar det egentligen att träna med när man liksom har ett hål i magmuskeln liksom?