torsdag 19 februari 2009

Godis och träning

Pernilla som också är ileostomi operarad kommenterade ett av mina tidigare inlägg och frågade hur det fungerade med att äta godis. Har inte varit några problem för mig med godis, visst man blir kanske lite gasig och lös i magen, men det kan det vara värt ibland. Jag har dock haft det ganska bra och verkar kunna äta det mesta i stort sett, har testat apelsin, morötter, nötter, paprika, popcorn bland annat, utan några problem. Visst, äter ju inte 5 apelsiner på raken, eller en hel påse nötter - såsom man kanske skulle gjort förr.

Pernilla frågade även kring träning. Jag väntade med att träna tills det gått i alla fall 3 månader efter operationen och magen kändes ok. Är ju individuellt hur lång tid man tar att läka. Har dock inte kommit igång riktigt med träningen då jag blir sjuk hela tiden (förkyld, halsfluss, lunginflammation - inte problem med magen). Men har under stomitiden tränat följande saker;
Step (Högintensivt konditionspass med rörelsen mycket upp och ner på en stepbräda)
Bodystep (Step med mer inslag av fysiskbelastning såsom t.ex. benböj)
Bodytoning (Styrkepass med vikter, gummiband och kroppens egna motstånd)
Box (Boxningpass med slag och sparkar)
Bodypump (Styrketräning med stång och vikter, i grupp)

Den enda gången som stomin på något sätt hindrat mig är i en ryggövning (på Bodytoningen) då man ska ligga på mage och göra rygglyft, det känns inte bra för min stomi (som visserligen är hyfsat lång, kanske 3 cm) samt på boxen när ens boxpartner skulle slå en i magen, vilken min kompis inte heller var helt bekväm med att göra.

Men bortsett från ovanstående så tycker jag träningen fungerar bra och har inte haft några problem p.g.a operationen. Var ju på en föreläsning i samband med ungILCO träffen i Stockholm då David Svensson som är triahtlet berättade om sin träning. Han menade på att så länge man inte utsätter magen för extrem tyngd/påfrestning så bör det vara ok, men allt är självklart individuellt och man får själv känna vad som fungerar.

Inga kommentarer: