onsdag 17 december 2008

Törstig

Har de senaste dagarna märkt att jag varit ovanligt törstig och ibland även haft ett ordentligt saltsug.

När man inte längre har någon tjocktarm (bortopererad pga av Ulcerös kolit om någon missat detta) så har man ett extra behov av vätska och salt och ska därför vara uppmärksam på signaler som tyder på att man inte har tillfört tillräckligt av detta. Jag vet att jag slarvar med mitt vätskeintag, men detta är nog första perioden sedan operationen som jag upplevde vätske och saltsug en längre tid.

Jag drack en resorb i går kväll och skall nog förtsätta att göra det dagligen tills det känns bättre. Resorb är ju vätskeersättning som innehåller salter och så. Är sådant som det är bra för er med normal tarmfunktion att ta vid t.ex. magsjuka och turistdiarré för att motverka uttorkning. Men för oss stomioperarade är det väl snarare något som kan ingå i den vanliga kosten. Jag har även funderat på om jag inte ska ta loperamid oftare för att få lite mindre vätska i påsen, förlorar ju även vätska på så sätt. Är inte så att det är värsta forsen eller så, men ofta så är det ändå så att det gärna kunde varit lite fastare konsistens.

När jag för några veckor sedan var i Stockholm på en ungILCO träff så föreläste David Svensson som är en av Sveriges bästa trihatleter. Det som är speciellt med David, förutom hans extrema fysiska förmåga att pressa kroppen och genomföra sådana tävlingar, är att han, precis som mig har Ulcerös kolit. Han har även, precis som mig, opererat bort tjocktarmen. I alla fal, det jag skulle komma fram till var att han gjorde mig uppmärksam på något jag tidigare tänkt på, nämligen att det inte är någon bra idé att hälla i sig stora mängder vätska på en och samma gång, utan att man istället skall dricka lite och ofta. Fattade det som om kroppen tillgodogör sig vätskan bättre på så sätt.

Ja ni, är mycket att hålla reda på när man har stomi.

Sorry för allt bajssnack, men är ju en stor del av mitt liv.

Take it or leave it

1 kommentar:

Madde (maddepladder) sa...

Vad som även är positivt med att tillföra vätska lita och ofta är att det ju blandas ut med övrigt maginnehåll. Häller du i dig massor med vatten på en gång så är risken med andra ord större att du får mer och lösare i påsen.