tisdag 16 december 2008

Julgodis

Fick precis ett sms från min största storebror, han frågade ifall jag kunde baka julgodis till julafton - vilket jag självklart ställer upp på! För två år sedan gjorde jag det och det var ganska uppskattat. Förra året blev det dock inte av då jag låg på sjukhus på jul, fick dock permission på julafton så jag kunde fira med familjen.

Har pratat med Tess om att eventuellt baka lite julgodis ihop cilket jag tycker kan vara trevligt. Problemet är att hitta ett tillfälle då vi kan göra detta. Kanske på söndag när jag troligen ändå bara är bakis och trött.

Hur gör ni? Bakar ni eget julgodis? Och i så fall, själva eller med familj/vänner?

"His kiss is sweeter than an apple pie and when he does his shaky rockin' dance Man, I haven't got a chance. I call him lollipop, lollipop"

3 kommentarer:

Madde (maddepladder) sa...

Vissa år har jag bakat eget. Förra året blev Leilas (Leilas Jul du vet?) Rocky Road favoriten hos alla!

Hellie sa...

Rocky road låter spännande, vad är det?

Jag brukar baka snickerskaka, mycket omtyckt och mycket mättande smak. Tänkte dock prova något nytt i år förutom denna.

Madde (maddepladder) sa...

Förberedelsetid: 10 min
Färdigt på: 40 min
Ingredienser
12 kakor
600 600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 2 påsar dumlekola
2 2 nävar mini marshmallows
3 3 dl salta cashewnötter
1 1 dl skalade pistagenötter

Gör så här
1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).

2. Blanda samtliga ingredienser.

3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.

4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.