torsdag 18 december 2008

TORSDAG

Så, ännu en ny dag. En torsdag, 18 december närmare bestämt.
Nu är det exakt ett år sedan jag blev erbjuden fast jobb här som jag arbetar. Var faktiskt en lite lustig historia som jag tänkte berätta för er.

Jo, jag hade haft vikariat i nästan ett år när min tjänst skulle bli fast istället (personen jag vikarierade för skulle inte komma tillbaka). Jag sökte självklart tjänsten och de intervjuade mig och några till. På förmiddagen den 18 december -07 bad min chef mig komma in på hennes rum. Hon erbjöd mig tjänsten och jag blev självklart glad! Jag tänkte genast att "nu jäklar ska det löneförhandlas". Jag försökte vara tuff och stå på mig, lönen hon erbjöd mig var 500 kronor lägre än det hjag krävde. Jag sa att jag får tänka på saken och hon uppgav att hon måste ha svar senaste vid den arbetsdagens slut.

Till saken hör att jag dagen innan varit i kontakt med mitt sjukhus då jag blivit sämre och sämre, hade 18 toalettbesök föregående dag (17/12-08). Vid lunch den 18 december ringer läkaren från sjukhuset mig och säger att jag måste komma och lägga in mig, nu! Det är det enda de kan göra för mig, enda sättet att försöka stoppa skovet är genom kortison intravenöst. Jag blev helt chockad, hade väl inte riktigt räknat med så snabba ryck. Mitt svar till läkaren blir därför "men jag är ju på jobbet". Du har till kl.14 på dig att komma in säger hon. Oj då, nu blev det snabba ryck! Thaimaten som jag precis köpt var inte längre lika lockande. Jag ringer min mamma och berättar hur det ligger till och hon ska komma och hämta mig på jobbet en halvtimme senare för att köra hem mig så jag kan packa och sedan köra mig till sjukhuset.

Det som dock måste avklaras är samtalet med chefen. Jag går in till lunchrummet, ber min chef om en enskild pratstund och säger att jag tackar ja till jobbet, men att jag tyvärr måste åka in till sjukhuset och lägga in mig, nu. Kände då att det inte längre var läge att försöka löneförhandla. Jag berättar också att jag inte vet hur länge jag kommer bli borta från jobbet. var nämligen så att det var jag och chefen som skulle jobba jul och nyårsveckorna medan de andra tagit semester, så några av mina kollegor fick nu vara utan semester och i stället gå in och jobba i mitt ställe.

Jag blev utskriven från sjukhuset 31 december, alltså på nyårsaftonen och var sedan sjukskriven ett tag. Jag gick dock in och jobbade deltid redan innan sjukskrivningen var slut.

Jag gjorde en hel del insikter vid detta tillfälle. Dels insåg jag att jag inte är oumbärlig på jobbet, världen går inte under för att jag inte är där. Jag förstod också att jag måste tillåta mig att vara sjuk och ta hand om mig själv. På den tiden gick jag till jobbet efter att inte kunnat sova längre en en timme i sträck på natten då jag hela tiden var tvungen att gå på toaletten och sitta där minst en halvtimme med en krampande, blödande mage. Jag gick även om tränade även om min kropp var totalt slut och jag knappt orkade lyfta armarna framför mig. Jag insåg att jag var tvungen att sänka kraven på mig själv och mina prestationer. Men den kanske största insikten jag gjorde var att jag, en enorm operationsmotståndare, nu inte längre hade något val. Jag var tvungen att operera mig, det fanns inte längre någon annan utväg om jag skulle kunna få tillbaka en hyfsad livskvalité.

Den senaste tiden innan inläggningen drog jag mig nämligen för att lämna min lägenhet. Jag var på jobbet och gymmet (där det var nära till toaletten). Jag hade svårigheter att ens gå till affären då mitt toalettbehov uppstod på 2 sekunder och sedan hade jag ungefär lika lång tid på mig att ta mig dit. Jag sov till kl.15 på helgerna för att jag var helt slut efter att arbetat en hel vecka. Sedan lyckades jag resa mig från sängen för att istället lägga mig i soffan.

Så, idag är en lite speciell dag för mig, var nämligen starten på ett nytt kapitel i mitt liv.

Det har hänt en massa i mitt liv senaste året, på flera sätt. Förra julen var jag hemma på permission från sjukhuset, mager och slutkörd, med en droppnål i armen. Förra nyårsafton var jag jättetrött och hade ont i magen. Drack inte en droppe alkohol och gick hem kl. 00.05.

Det som inte har förändrats så mycket är dock att jag fortfarande är den där personen som inte visar hur sjuk jag är. Många i min omgivning vet ingenting och många av de som vet verkar inte förstå alls. Även om man tycker att de borde förstå allvaret efter jag genom gått en operation där man tog bort hela tjocktarmen och fick stomi. Men tror många tänker så att " hon se ju pigg och frisk ut, och den sjuka tarmen är ju borta nu så hon är väl som vem som helst". Det de inte förstår är att kroppen och dess funktioner aldrig blir riktigt densamma efter att du tagit bort en kroppsdel. Och dessutom har jag en påse bajs på magen och det är inte så jäkla kul alltid. Men jag kanske måste gråta och skrika för att de ska fatta. Och om så är fallet så kommer de aldrig att förstå.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, jag vet inte vad jag ska säga efter att ha läst ditt inlägg. Jag blir på något vis både glad och illa berörd. Jag kommer på mig själv med att tänka att dte är inte bara jag, jag är inte ensam. Men fasen att det ska behöva vara såhär.
Det glädjer mig att du avslutar med att det var en nystart på ditt nya liv MED livskvalitet! I morgon blir det läkarbesök för mig och stomin ska diskuteras. Nu är jag redo. Jag vill också ha ett liv med kvalité.
Hoppas du får en bra dag! Kramar

Madde (maddepladder) sa...

Nej det är jobbigt det där... Det är som att dom tror att man efter operationen helt magiskt fick tillbaka sin friska kropp som man hade innan man blev sjuk. Att kroppen man har är densamma som genomlidit all den sjukdom och all den påfrestning det innebär och den påfrestning en operation och att leva utan tjocktarm innebär, det vill dom nog inte riktigt fatta. Dom vill att man ska vara frisk så i deras ögon är man det.

Men jag håller helt med dig ang stomin. Jag hade inte heller valet om jag ville ha stomi eller inte. Det valet jag hade va om jag ville leva eller dö och då väljer man ju att leva såklart och stomin tar man tacksamt emot. Jag kan bli rädd när jag tänker på om jag inte hade blivit så akut sjuk. Om jag hade fått göra valet själv. Hade jag suttit här utan att ha opererats fortfarande då, hur skulle mitt liv se ut? Usch jag blir illamående när jag tänker på det.

Anonym sa...

Hej! Genom att läsa ditt inlägg så var det som om du beskrev hur jag en gång känt mig, jag gick med mina skov (korkat nog sökte jag inte hjälp förrens det verkligen inte gick att leva med det längre och då hela min tjocktarm var inflammerad, jag har ulcerös colit). När jag väl sökte hjälp bestämde sig doktorerna för att lägga in mig på sjukhus, för att ge kortison via blodet som de gjorde med dig! Efter den behandlingen och efter 10 veckor med kortison och med mediciner har min mage lugnat ner sig och låter mig leva ett liv utan magproblem, men man går fortfarande och väntar på att den här "turen" ska vända! Hur mår du nu? Du har gjort operation om jag förstår rätt? Kram

Hellie sa...

Elsa: Jag hoppas du kommer må lika bra efter din operation som jag gör nu! ÄR en sådan skillnad så det gåt knappt att förstår. JAg står på kö för att operara "ihop" mig igen, genom en IRA operation. MEn nu vet jag vad stomi innebär så fungerar det inte med IRA så är det rätt lugnt. Min stora fas inför IRA perationen är att jag ska må som innan stomioperationen igen.

Madde: JA, i förlängningen är det ju faktiskt en fråga om liv eller död, var ju ingen behandling som fungerade för mig tillslut. ÄR rätt fantastiskt att de kommit på att man kan operara stomi, tur att vi inte levde för 100 år sedan, för då hade vi inte levt.

Pernilla: Går inte att jämföra mitt mående nu med innan operationen, nu funkar jag ju ganska "normalt". MEn osm jag skrev i mitt inlägg så har man ju trots allt operarat bort 1 meter tarm, så är ju inte som innan man blev sjuk, men bättre än innan operationen!

Nillano sa...

Gumman, jag har inga ord. Jag hoppas du känner min närvaro. Urs för allt det som man gått igenom ALLA. Jag är ordlös, vet inte inte vad jag ska skriva. Kommer bara upp tankar om hur man själv haft det. Om sina egna beslut och hur man har påverkstas. Man insåg inte det förens efter operation.
Och detta med att andra inte inser/förstår är svårt, mycket svårt. vi ser ju friska ut men det är vi ju inte, men vi mår bara mycket bättre. Jag fick tanken att, dom kanske tror det för man är ju gladare, man orkar mer, man mår bättre och man, ja osv. Men men men men dom vet ju inte vad man gått i genom dom vet inte hur man har känt dom vet inte hur det är och dom vet inte hur man kännner nu. Måste va svårt för utomstående. Men är jobbigt att när en nära vän eller familj eller släkting säger nått om att nu är allt bra... då ler man och ser glad ut. någon dag tid senare så tänker man på detta som sagts och så tänker man hur man haft det och framför allt på hur långt det kunnat gått om man inte fått hjälpen man fick. Som du skrev tänk om vi hade left för 100 år sen. Då hade man inte blivit så här gammal, inte en chans, utan mediciner och operationer.
Ne jag ska sluta skriva nu känner bara att du skrev det jävligt bra du fick fram alla sidor och även det fina i slutet. Vilket stöd du är för andra tjejen! Och mig med.
Tack för att du finns!
Kram på dig