måndag 22 december 2008

Feber och ont i halsen...

Vaknade i natt med halsont och en feberkänsla, men hade bara 37,4 så var lite osäker på om jag skulle stanna hemma. Men som jag skrivit tidigare försöker jag nu för tiden prioritera min hälsa. Dessutom vaknade jag för två månader sedan med samma känsla men åkte till jobbet ändå¨för det var en sak jag behövde fixa på förmiddagen. När jag åkte hem vid lunch hade jag dock 39,4 grader och tänkte utvecklas säkert liknande denna gång också. Och det gjorde det, hade 39,1 förut och är verkligen helt utslagen. Fram till kl.16 så har jag endast lämnat sängen för att gå på toaletten. Jag har alltså i stort sett sovit från kl.23 igår till kl.16 idag, är inte ett bra tecken.

Förra gången för två månader sedan som jag berättade om ovan så hade jag halsfluss, men är inte riktigt säker på om det är det även denna gång. Jag har haft halsfluss så många gånger så brukar nämligen kunna känna det själv. Har aldrig haft fel när jag gått till vårdcentralen då jag anat halsfluss. Dessutom så låg mitt crp (infektionsvärde) på 150, som är lunginflammationsnivå både förra gången jag hade halsfluss och gången innan dess.

När jag var på vårdcentralen förra gången för halsfluss så nämnde läkaren att mitt crp hade varit väldigt högt vid det tidigare tillfället, detta trodde jag då berodde på att jag hade en inflammerad tjocktarm och dessutom tog cellgifter för min sjukdom. Men då crp:t var lika högt senaste gången då tjocktarmen inte längre finns och jag är medicinfri så började jag faktiskt undra.

Vore intressant att veta vad mitt crp ligger på nu, men då jag inte är säker på om det faktiskt är halsfluss så vet jag inte om jag ska söka vård än. De vill dessutom att man ska vara hemma och plågas lite innan man går till vårdcentralen för de menar att en halsfluss inte kan visa sig på halsprovet förrän efter nån dag. Detta tyckte dock en av mina sköterskor på sjukhuset lät konstigt då hon menade att man i regel vill han man påbörjar behandlingen med antibiotika snarast.

Ett problem är dessutom att jag vid halsont har lite svårt att få i mig mat och vatten, vilket är ännu viktigare nu när man har stomi då man kräver mer vätska och salter.

Ja ja, så är det i alla fall. Kul att vara sjuk denna julen också...förra julen hade jag ju permission från sjukhuset.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Yes har oxå UC. trist att bli sjuk nu har själv varit förkyld i flera veckor nu, är väl det dåliga immunförsvaret som spökar eller nått. Krya på dej! God Jul

Hellie sa...

Hade ju kunnat tycka att imunförsvaret skulle vara bättre nu när jag opererat bort tjocktarmen dock...
Ja ja...

GOD JUL!