tisdag 16 december 2008

Ful, nykter och iklädd overall, snowjogging, halsduk och mössa funkar kanske?

Det finns något som jag brinner mycket för, och det är frågan om hur våldtäkter/sexuella övergrepp döms, hur diskussionen i media ser ut kring detta, vilka signaler vi sänder till ungdomar och resten av samhället gällande dessa brott, samt hur man skall arbeta förebyggande med det.

Läste precis en artikel kring en del av denna problematik. Jag blir alltid oerhört upprörd över detta ämnet och personer som på något sätt menar på att flickor/tjejer/kvinnor har något som helst ansvar i en våldtäkt har jag svårt att överhuvudtaget föra en diskussion med.

Om man går på linjen att tjejen får "skylla sig själv" för att hon var utmanade klädd/flörtig/full eller faktiskt följde med en kille hem, så måste vi också skuldbelägga rånoffer som har dyra kläder/klockor/bilar eller som helt enkelt tar ut mer än 100 kr i bankomaten. Vi bör även mena att personer som bor i de "finare områdena" och får inbrott i sina hus får även de skylla sig själva. På samma sätt som tjejen i så fall "uppmanar" till brott så gör väl den rika mannen med portfölj och rolexklocka det. Eller paret med det nybyggda huset i nån av Sveriges mer välbärgade områden, eller?

Om man fortsätter att gå på linjen att man skuldbelägger kvinnan måste man också vara medveten vad man då ger för syn på killar/män. De blir då varelser som inte kan kontrollera sin sexuella lust, som inte är en tänkande, empatisk och intelligent varelse. Är det så vi ser på män? Är det så männen vill bli sedda?

Och om det handlar om att personen i fråga ger intryck av att vilja ha sex så kan man fråga sig hur det kan komma sig att äldre och handikappade blir våldtagna. Och om lättkläddhet är en automatisk tillåtelse att våldta så får jag och alla andra kvinnor där ute nog sluta att använda bikini på sommaren.

Jag skulle kunna föra denna diskussionen i en evighet och jag blir verkligen upprörd över att det på 2000-talet existerar sådana föreställningar. Är helt sjukt!

Jag skrev faktiskt min C-uppsats delvis om detta ämne, och problemet är att det inte verkar hända någonting för att motverka detta synsätt. Att man ser det som tjejers eget fel när de blir utsatta för övergrepp är illa nog, men att tjejerna själva också gör det är tragiskt.

Alla människor bör läsa boken "Flickan och skulden" av Katarina Wennstam, som är en av de bästa böckerna jag någonsin läst. Den är extremt fängslande, sorglig, rå och öppnar verkligen ögonen gällande om hur det faktiskt ser ut i vårt samhälle i detta nu. Vi tror att vi har kommit långt, men tro mig - det har vi inte!

"Och ingen kommer till ditt försvar, så du står givakt med din rygg så rak och tar fyrahundra slag"

4 kommentarer:

Nillano sa...

Bra inlägg

Anonym sa...

Håller med till fullo, läs gärna mitt inlägg om samma debatt och feel free att bli rasande på debatten efter.

http://yatzy.wordpress.com/2008/12/15/ni-ar-dumma-i-huvudet/

Callisto sa...

Apropå Wennstam, läs också "En riktig våldtäktsman" (se till att ha ett boxpass att gå till efteråt), och Stina Jeffners "Liksom våldtäkt, typ".

Efter Jeffners bok, som är hennes avhandling om ungas syn på våldtäkter, var jag någonstans mellan fullfjädrad misantrop och både gråt- och spyfärdig. Att få ta del av hur omgivningen behandlade en tjej som blev våldtagen på en fest, hur hela världen vände HENNE ryggen, var väldigt starkt. Den läses också med nödventil tillgänglig...

Hellie sa...

Har självklart även läst Wennstams andra bok. Även Jeffner har jag läst, skrev ju som sagt en c-uppsats som tar upp denna problematik en del.