fredag 30 januari 2009

Fredagskväll

Sitter här och kikar på tv...inte mycket mer än så händer tyvärr. Behöver verkligen diska, men känns som jag har tråkigt nog som det är.

Har funderat över en sak den senaste tiden. De senaste veckorna har jag haft ovanligt mycket problem med luft i magen. Innan min operation hade jag mycket problem med det också, rapade som en dåre. Men sedan operationen har det varit lugnare. Första tiden bubblade och pruttade magen en del, men det lugnade sig, tycker dock det ökat markant senaste tiden. Just nu kan det i och för sig bero på att jag äter dåligt då jag inte har nån matlust. Har vaknat två nätter denna veckan och haft ont i magen, lyckats somna om, ett par timmar senare vaknar jag och påsen är helt överfull med luft, så full att det knappt går att får upp den. Som sagt, detta kna vara kopplat till mina konstiga matvanor denna veckan, men veckorna innan - vad beror det på?
Har suttit och fått dämpa pruttljud på kvällarna när jag inte varit ensam, men även när jag varit ensam hemma så har jag reagerat på att luft som magen vill ha ut.

Har inte gjort förändringar i kosten eller så den senaste tiden så vet inte vad det kan bero på, men är grymt irriterade på det. Inte nog med alla ljud som stomin ger i från sig, måste ju även tömma påsen oftare på all luft däri. Kan man göra något för att minska luften i magen?
Tips någon?

5 kommentarer:

Anonym sa...

hej! jag tycker pepparmint, som te eller tabletter, funkar for mig. ater. ater for tillfallet en tuggtablett efter varje maltid, som innehaller bla pepparmint, papaya powder, bromelain och nagra andra enzymer som hjalper matsmaltningen. fankal ar ocksa bra. finns i massa av yogi-te's goda teblandningar.

Hellie sa...

Ok,det har jag aldrig hört talas om förut! Vart köper du dessa pepparminttabletter?

LÅter ju helt klart värt att prova, fänkål är dock inte riktigt min grej, så testar nog pepparmintförst.

Anonym sa...

jag koper dem pa halsokosten. bor ifor sig i england, men jag antar att de har liknade hemma! lycka till!

Nillano sa...

När tarmen är tom blir det luft.

Hellie sa...

Nilla: Jag vet att det kan bli luft om tarmen är tom, men som jag skrev så har mina matvanor inte förändrats de senaste mpnaderna, men mängden luft har helt klart gjort det. Anledningen är alltså en annan än att det är tomt.