måndag 22 juni 2009

Handikappersättning?

Är trött på att det är så dyrt att vara sjuk, måste ta tag i att ansöka om handikappersättning. Men hur sjutton gör jag? Jag vet ju inte vad en normalperson förbrukar i t.e.x toalettpapper, hur har ni andra gjort med sådant? Hur ska jag kunna beräkna det?

Ringde sjukhuset, kirurgmottagningen och frågade om de kunde hjälpa mig med ansökan, men de verkade inte ha så bra koll på detta.

Pratade precis med försäkringskassan och de sa att jag bara ska skriva ner vad jag förbrukar, men ok, tack så jäkla mycket för hjälpen!! Om jag har rätt till en ersättning måste jag väl för sjutton kunna få hjälp med att ansöka? Eller har ni andra helt ekelt gjort så att ni skrivit vad ni har för kosntader så räknar handläggaren ut vad ec. merkostnad är. Man kan ju även missa massa saker som man kan ta med som man inte tänker på. Så hjälp mig!

Merkostnader för:

Toalettborstar (bör ju gå åt fler sådana när man är på toa mkt mer än andra)
Toalettrengöringsmedel (samma där)
Toalettpapper (i dagsläget går det en rulle per dag)
Tvål (tvättar ju händerna som en dåre)
Handkräm (till mina söndertvättade stackars händer)
Inytiolsalva (eller ur det stavas, till stackars bakdelen)
Bindor (När jag ska åka buss, ta en promenad eller så använder jag det utifall om olyckan skulle vara framme)
Trosor (ibland är ju olyckan där, och det leder till en jäkla massa nya trosor som får införskaffas)
Tvättmedel/sköljmedel (vissa trosor går att rädda, men tvätt blir det mer av)
Medicin (1800 kr/år)
Läkarkostnader (900 kr/år)
Medlemsskap Ilco (200 kr/år)
Medlemsskap RMT (220 kr/år)
Nya kläder (har gått ner ca 10 kg sedan ileostomioperationen och 5 kg sedan IRA operationen)
Offentlig toalettbesök (5-10 kr/gång, cirka 2 gånger per månad)

Har ni lagt till något för mat? Jag behöver personligen äta rätt ofta, särskilt eftersom jag dessutom behöver gå upp i vikt. Har märkt att jag är ganska känsligt för fett och vet att det dinns något som heter fettreducerad kost, men vet ej vad detta innebär, räknas som en merkostnad i alla fall.

Man kan väl inte räkna med förlorad arbetsinkomst va? Bara en karensdag är ju cirka 1000 kr för mig, och det blir ju en del karensdagar per år.

Snälla alla där ute, HJÄLP MIG!

4 kommentarer:

Nillano sa...

Läst lite snabbt nu när jag jobbar, men som jag förstår det finns det mer att ta... resorb, sänkläder... jag vet inte allt själv. men ett bra inlägg vill själv göra en sådan här beräkning. borde ta tag i det... för vad jag vet så går det bra att göra beräkningen ett halvårtillbaka i tiden... så var ju synd man inte gjorde detta en första tiden operationen...
JO när det gäller karensdag, kan man (kanske bara när man är med i facket, vet inte säkert) Förhandla bort karensdagen... jag vill själv göra det meninte kommit till skott.. Något med att om man har en kronisk sjukdom eller dylg med läkarintyg kan man mellan arbetsgivaren och arbetstagaren i det fallet ta bort karens dagen...

Helena sa...

Börjat kolla detta med bidrag o ekonomiskt stöd åt min man som har ulcerös colit sedan 25 år tillbaka, bättre sent än aldrig.
Något som kan vara aktuell är bilstöd från försäkringskassan när man pga magsjukdom ej kan åka allmänna transportmedel för att man fort kan behöva en toalett.
Kanske något även för dej att söka.
Har du annars kommit på något mer att lägga till på listan?

Myran sa...

Hej!

Jag har ansökt om Handikappsersättning flera ggr om. Det tråkiga är att de gjort om endel beräkningar..
Bla är fettreducerad kost nerräknat så man får knappt något för det.

Men som du säger så är det inte lätt detta med att ansöka. Det enklaste är att skriva ned vad man anser att man gör av med utöver en "normal" människa och ta i lite extra. sen går du med detta till fk och kräver hjälp med att fylla i. De är skyldiga att hjälpa till.

Du har fått med mycket. Sänkläder brukar man få extra för (nattliga läckage). Näringsdrycker.
Extra måltider. Jag har för mjölkfri kost då jag inte tål mjölk efter op. Ersättning för extra dyr mat vid restaurangbesök.

Det som är viktigt är att skriva lista innan och försöka räkna ut kostnader innan man åker till Fk så de inte kör äver dig med sina "standardberäkningar".


Vad gäller karensdagar kan du även här ansöka om att slippa dem om du är sjuk mer än 10 tillfällen om året. Det är försäkringskassan som håller i detta.

Just nu kommer jag inte på något mera.

www.handikappersattning.se sa...

Hej Hellie!

Nu var det ett tag sen du postade ditt inlägg, men det vore ändå intressant att höra hur det gick för dig.

Jag är "expert" på handikappersättning och kan kanske hjälpa dig ifall det inte gått vägen.