onsdag 24 juni 2009

Ett av mina favorticitat

När jag var mindre älskade jag att skriva dikter, jag har nog alltid älskat det skrivna ordet. Att gå in i en bokaffär är för mig som det nog är för många andra att gå in i en godisaffär.

Jag älskar musik och framförallt musik med texter som verkligen säger någonting! Är ett riktigt textfreak när det kommer till det.

Från högstadiet och framåt har jag samlat på mig citat, kloka saker som andra sagt eller skrivit. Saker som väcker tankar, känslor och funderingar hos mig.

Minns att jag på början av gymnasiet hade ett citat som jag var väldigt förtjust i, tappade dock bort det, både på pappret och i minnet. Minns dock att jag vid ett tillfälle (på fyllan) sa det till nån kille som antydde att jag var kaxig (tjejer med självförtroende kan ju vara skrämmande för vissa). I förrgår rensade jag lite i min lägenhet och hittade då kalendrar från högstadie- och gymnasieåren. Hittade där flera citat som jag gillar, tänkvärda delar av låtar och så vidare. Men hittade även mitt underbara citat som jag glömt av. Tycker det än idag är lika bra, särskilt eftersom det sades/skrevs av en kvinna för så många år sedan, i en tid som var helt annan en den vi ändå lever i idag. Så här, här kommer ett av mina absoluta favoritcitat;

"Min självsäkerhet beror på att jag har upptäckt mina dimensioner. Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är."

Edith Södergran (1892-1923)

1 kommentar:

maria sa...

Hej! Jag undrar hur du mar nu? Fungerar magen ok? Hoppas allt ar bra. Kram, Maria