tisdag 8 september 2009

Preventivmedel fortsättning

Madde nämnde det här med att p-stav finns som alternativ också, och visst gör det. Provade P-stav för 5-6 år sedan och var inte nöjd - fick problem med huden och hade mycket oregelbundna blödningar. Och det är just detta som gör mig tveksam till hormonspiral då det är samma typ av hormon. Vill ju inte ha samma biverkningar igen. Nackdelen med kopparspiral är dock att mensblödningarna i regel blir kraftigare samt att man blir mer infektionskänslig, särskilt om man byter partner (och jag är ju singel). Med hormonspiral försvinner ofta mensen helt (vilket vore skönt), men det är inte säkert, kan även krångla med massa småblödningar. Så vad jag än väljer så är det ju självklart en chansning.

För er som vill läsa mer så finns info på http://preventivmedel.nu/preventivmedel/ (datorn krånglar så länkningen funkar inte nu)

Det att kombinerade p-piller inte är bra vid min typ av sjukdom då den ska öka risken för blodpropp är även för mig ny information. Men det är detta som sägs på min mödravård. Det var därför de ville att jag skulle träffa en läkare där för att diskutera detta närmare och hon sa ju samma sak. Vet inte om det är något som är HELT fastställt, men känns onödigt att ta risken om den finns. Särskilt efter som jag ändå inte känner mig trygg med det skydd som p-piller ger då jag nu inte har någon tjocktarm. Magen är ju lite ostabil och vissa dagar kan man ju vara lite "lösare" i magen vid vissa toalettbesök, och p-piller skyddar ju inte vid diarré och vart går gränsen för detta? Känns helt enkelt säkrare med ett preventivmedel som ej är tablett.

5 kommentarer:

Nillano sa...

Om du känner så, ska du gå på informationen man fick när man hade sjukdommen i kroppen och det är att man ska ett preventivmedel som går ut i blodet, dvs p-ring, p-stav eller dyligt. Då det finns skydd trotts bla. diaréer.
Men vill även nämna att man inte ska ha P-spruta P-stav och nått mer tror jag det var vid benskörhet. Kram

Kekke sa...

Hejsan! Kul att du tagit upp detta ämne, tror många av oss med magproblem har det lite si och så med detta. Själv så slutade jag med ppiller för några år sedan pga att jag hade höga levervärden. Det hade jag sen i några år (berodde ej på ppillrena dock), så ppiller var bara att glömma. Alternativen jag hade var p-stav och hormon/kopparspiral. Kopparspiral är uteslutet för jag tar preventivmedel mest för att jag har en fruktansvärd mensvärk. Så mitt val blev p-stav eftersom att det kändes lindrigare än att sätta in en hormonspiral. Och usch vad jag ångrar det. Jag satte i staven för ett och ett halvt år sen. Och jag har haft mens i ett och ett halvt år.. Inte så skojj. Imorrn ska jag till min gynekolog och höra vad han säger. Staven ska garanterat ut men frågan är om det finns nått annat alternativ än hormonspiral nu när levervärdena är normala igen. Fast ppiller funkar ju inte precis som du skrev när man har diarre och det har jag ju titt som tätt.. Suck.. Det är inte lätt det här. Skriver på min blogg efter gynekologbesöket imorrn så kan du ju läsa där vad jag kommit fram till. Ha det så bra tjejjen jag hoppas det löser sej! Kramar

Madde (maddepladder) sa...

P-piller har mina läkare avrått från, att det inte skulle vara tillförlitligt då jag saknar tjocktarm precis som du också har hört.

Har såklart också funderat om och kring den här frågan men det jag kommit fram till är det alternativet som jag förrut alltid tyckt varit det mest tråkiga, gummi helt enkelt. Jag är så fruktansvärt osugen på att stoppa i mig hormoner av någon som helst sort och tänker ge fan i det i fortsättningen. Skulle krävas ett helt inlägg till att förklara varför men så känner jag iaf.

Vi får väl se om jag ändrar mig senare.

Anonym sa...

Hej!
Jag har opererat bort min tjocktarm och har bäckenresoar, eller just nu har jag ileostomi, men ska snart få bort den igen. Jag använder mig av p-ring. Det fungerar även om man har diarre eller magsjuka. EFter mitt första barn åt jag minipiller och det fungerade inte för vips så var barn två på gång. P-piller fungerade innan mina graviditeter, men det ville jag inte ha igen. P-ring sitter i 3 veckor, och sen tar man ut och är utan i 1 vecka. Mycket smidigt... / Camilla

Anonym sa...

Det finns faktiskt ett hormonfritt preventivmedel som jag använt ett tag nu med great success. Min barnmorska kände inte till den då den verkar vara rätt ny på marknaden men har använt den i två år. inga barn och inga hormoner. yippie. har rekommenderat den till alla i min situation. Har som ni problem med tarm och mage.

Man kan läsa mer på www.naturafemme.se men också om man bara söker på Lady-Comp på google.

Kram till er och för en supertråd!