tisdag 8 september 2009

Preventivmedel del 3

Kul med all respons, var tydligen något som fler än jag funderat på!

Mitt beslut, som det känns just nu är att jag provar hormonspiral. Blir det så att jag får problem med acne (såsom jag fick med p-stav eller med mycket blödningar) så är det ju faktiskt inte värre än att jag kan ta ut den. Det som gör att jag känner att jag vill testa detta främst är att jag tycker det vore en vinst om jag blev helt av med min mens (även om det finns risk för att det blir helt tvärtom) samt att infektionsrisken inte är lika stor vid partnerbyte, såsom jag förstått det.
Funkar inte hormonspiralen bra så blir det helt enkelt kopparspiral nästa gång. Det som talar främst för kopparspiral är ju att den inte innehåller några hormoner alls (så Madde, det kanske är ett alternativ om du inte vill stoppa i dig hormoner, vilket jag kan förstå).

Precis som Madde skrev i en kommentar,s å vill hon inte ta hormoner. Jag vet inte av vilken andledning hon känner så, men kan identifiera mig i det och tror många kvinnor kan det. Efter att stoppat i sig massa mediciner år ut och år in kan man vara ganska trött på det och kan vilja att kroppen får fungera naturligt. Vet även kvinnor som inte är/varit sjuka men ändå känner att de vill hålla kroppen rena från massa hormorner. Men då finns det ju trots allt två val (eller komination) av preventivmedel; kondon och/eller kopparspiral.

2 kommentarer:

Madde (maddepladder) sa...

Kopparspiral har jag faktiskt aldrig informerat mig om, har bara som du trott att spiral öht bara är till för efter att man varit gravid.

Får kolla upp det då! :)

Nillano sa...

Jag valde bort dom olika spiralerna för att inte minska chanserna ännu mer än vad jag redan har med mina buk operationer. Denna risk är viserligen väldigt liten, men en av orsakerna till varför man inte fick sätta in spiral innan man fött barn tidigare.