lördag 18 april 2009

Lördag 18 April 2009 - Ingen bra dag

Har ont, och har haft det sedan igår kväll. Vet inte riktigt vad det beror på för är så konstigt. Smärtan är långt ut i sidan, ungefär vid höftbenet, på båda sidorna men är värre på den ena. Det gör särskilt ont när jag drar upp ett av benen mot magen (har problem med att ens lyfta benen från golvet) och emellanåt så känns det som knivhugg på de ömma ställena. Är även öm när jag försiktigt trycker på områdena. Sen så är det en sak till, när jag är och kissar så mitt i så hugger det plötsligt till i underlivet, så är det varje gång. Ett hugg mitt i, sen försvinner det.

Natten var inte alls kul, ont ont ont, har inte blivit ett dugg bättre under dagen. Det har känts bäst när jag legat ner på rygg, stilla. Därför gick jag upp hur sängen först halv tre, helt sanslöst! Har fått i mig en halv smörgås allt som allt idag, pallar inte att äta när jag har så ont. Får nog ta och ringa mottagningen imorgon och rådfråga dem.

Igår så kom magen igång lite mer, vilket berodde på att jag inte tagit någon loperamid, men tyckte ändå inte det spårade ut helt. Fick en fråga om det inte är meningen att jag ska ta flera loperamid om dagen. Jag får ju själv testa mig fram hur mycket som min kropp behöver, men är samtidigt rätt försiktig med att ta hur många som helst för är livrädd att det ska bli stopp. Är mycket luft och sånt som gör ont i magen redan nu. Tog sedan två loperamid när jag kom hem på kvällen för att få magen lite lugnare, och nu på dagen har det inte alls varit mycket toabesök, men har som sagt en jäkla smärta istället.

Kirurgen sa efter operationen att jag hade mycket sammanväxtningar. Jag vet på ett ungefär vad detta är, men vet nån av er mer? Exakt vad är det och vad innebär det? Kan det ställa till problem?

3 kommentarer:

Madde (maddepladder) sa...

Sammanväxningar är ärrbildning i magen. Ja det kan ställa till mycket problem i värsta fall och orsaka tarmvred/Ileus/tvärstopp. I bästa fall är man öm i magen men har inte mkt problem med det.

Angående stoppande mediciner så har jag själv ingen erfarenhet av just looperamid, endast Imodium. Och precis som du sa så är ju tanken att man ska testa sig fram och se hur mcyket/lite man behöver, självklart är det inte bra att ta för mycket så att det blir stopp.

De symptom du beskriver annars i inlägget (alla symptom) känner jag igen från när jag hade bukinflamation. Jag säger inte att du har det men det kändes precis så när jag hade det. Fick det efter min första operation, troligen pga att inflamation från den sjuka tarmen hade läckt ut i buken.

Håller tummarna att det ska tuffa på framåt för dig. Inga mer bekymmer nu! :)

Kram

Anonym sa...

Hej!

Om jag vore dig så skulle jag kontakta sjukvården. Känslan som du beskriver påminner mig om när jag fick var i buken efter en av mina operationer. Varet sögs ut och sedan fick jag antibiotika. Krya på dig! /Kram Nettan

Nillano sa...

Gumman, när jag läser ditt inlägg och sen kommentarerna här. Så kolla fort med läkarna. Jag vill att det ska gå bra för dig och önskar dig all lycka!
Många många många kramar.