måndag 26 oktober 2009

Läsarfråga

Pernilla undrade över
Hur min mage fungerar så här cirka 6 månader efter IRA operationen
(Jag hade sparat dina första kommentarer för att svara på det vid ett senare tillfälle men har glömt bort det)

Kan börja med att säga att jag så här i efter hand har svårt att minnas hur lång tid olika saker tog, går säkert att se längre tillbaka i bloggen. I samband med operationen hade jag det i alla fal tufft. Både denna och stomioperation var så att jag direkt efter fick totalstopp i magen. Så tog ett tag med mycket smärtor innan magen kom i gång. Efter operationen fick jag även veta av min kirurg att jag har mycket sammanväxtningar efter första operationen, och självklart ännu mer nu när jag gjort två (mer om detta och konsekvenser kommer senare).

Tror jag var inneliggande cirka 10-14 dagar. Sen så har jag lite svårt att komma ihåg i vilken ordning allt hände, har varit rätt mycket detta året. Åkte i alla fall på en infektion i magen ett tag efter operationen. Blev massa antibiotika och sånt. Och ett tag senare fick jag ett stopp, men det gick som tur var över av sig själv efter en dag eller något sådant. Minns som ni märker inte så bra, är en mästare på att förtränga allt jobbigt.

Kroppen mådde i alla fall inget bra efter operation, infektion och stopp och jag gick ner massa i vikt, till 52 kg på mina 173 cm (väger idag typ 10 kg mer). Kontaktade en dietist och med hjälp därifrån samt att jag med tiden mådde bättre och fick tillbaka matlust så gick jag upp igen.

Så, det här med antalet toalettbesök. Pernilla är hyfsat nyopererad och skrev att hon går 4-6 gånger per dag, det tycker jag låter väldigt bra och då verkar vara lyckligt lottad. Jag vet faktiskt inte hur många gånger jag går på toa på ett dygn, men är helt klart fler. Måste verkligen försöka hålla räkningen för läkaren vill ju också veta, och vet av erfarenhet att ens gissningar har en tendens att bli förre även verkligheten. Ibland går det 5 timmar mellan toalettbesöken ibland måste jag gå flera gånger på toa på en timme. Exakt vad allt beror på vet jag inte. Men kan ju säga det att sätter jag i mig massa tuggummi eller läkerol så märks det tydligt, blir massa toabesök och vattenlöslig avföring.

Är uppe på toa flera gånger varje natt, två till tre skulle jag tro. Men jag är van, minns inte när jag sov en hel natt senaste. Varken när jag var sjuk (menar innan 1a operationen) eller när jag hade stomi. En extrem skillnad på nu och med tjocktarm är i alla fall att besöken är snabbt avklarade, ingen plågsam timme på toa som det kunde vara förr. Kan även bli så att det ibland blir VÄLDIGT bråttom på toa. Det händer särskilt på nätterna, antar att det är för att man inte vaknar förrän det verkligen är dags. Men visst händer det på dagarna också. Jag gör som regel så att funderar jag ens att gå på toa så gör jag det, för finns det inget som helst behov av det så är ju inte tanken där. Gör även så att jag alltid går på toa innan jag ska iväg nånstans även om det inte känns som jag behöver, för ofta kommer det något ändå.

Visst är jag till viss del begränsad i mitt liv på ett helt annat sätt en en "vanlig frisk" människa. Som mitt liv är nu så kommer jag inte ge mig ut på långa skogspromenader eller åka ut till öar eller stränder utan toa. Behöver ha tillgång till en toalett, så är det bara. När jag behöver gå så har jag inte en timme på mig att leta upp en toa. Men ni som läst min blogg förstår nog att jag mår rätt bra ändå. Tränar ganska ordentligt nu, blir i snitt 5 träningsdagar per vecka. Jag är även ute och festar i princip varje helg.

Något som dock är jobbigt är sammanväxtningarna i magen. Var ju inneliggande i juli i tio dagar med väldiga smärtor. Var jättenära att de var tvungna att operera men det gick i sista stund över av sig självt. Min kirurg sa dock att kommer jag in med stopp snart igen så blir det troligen operation för att försöka få bort sammanväxtningar. Problemet är ju dock att varje operation startar nya sammaväxtningar. Både denna och förra veckan var jag på väg in till akuten med magsmärtor, men de gick båda gångerna över på vägen dit. Så oron finns, men jag hoppas på det bästa och försöker vara försiktigt med det jag äter.

Vad gäller såret efter stomin, så minns jag inte hur lång tid det tog. Mitt läkte rätt bra på så sätt att det inte vätskade massor eller så. Det gick ju ihop mer och mer hela tiden tills det tillslut läkt ihop helt.

Blev ett lång inlägg, men sammanfattningsvis vill jag säga att min kropp mår bättre än på många många år!! Jag har ingen stomi som gör att min självkänsla och kroppsuppfattning är kass. Jag har inte en inflammerad tjocktarm i kroppen och inte heller massa tunga mediciner. Bortsett från toaspring så känner jag mig fullt frisk!

Tilläggas bör att jag slarvar något med den medicinering jag har. Ska ta asacolsuppar två gånger per dag, ett tag tog jag inte alls, nu tar jag i regel till kvällen i alla fall för att se om jag kan få förre toalett besök. Kan även vara så att det skulle hjälpa mig om jag tog loperamid regelbundet. Jag exprimenterar fortfarande alltså för bästa möjliga resultat. Och dessutom har min kirurg sagt att man kan märka förbättringar upp till ett år efter operationen.

Hoppas jag svarat på allt du undrar Pernilla (och alla andra som har funderingar), om inte så fråga mer!

1 kommentar:

Pernilla sa...

Tusen tack för svaret. Hade inte behövt göra ett inlägg men det var snällt :) låter som du haft det väldigt tufft ja men att du ändå mår bra mitt i allt. Som tur är har jag inte råkat på några sammanväxningar alls, vad de kunde se när de öppnade mig sist.
Ibland känner jag mig nästan lite för lyckligt lottad eftersom det funkar så bra, & kan stundvis känna att jag inte förtjänar det, när det finns fler där ute som mår skit. Men inser oftast att jag visst gör det, för jag har också haft min period då jag mått skit.
Som sagt, tusen tack för svaret. Du inspirerar :) vad jag längtar efter att börja träna & gå ut mer nu.
Kram