tisdag 8 juni 2010

Mitt år?

Sa vid nyår att detta skulle bli mitt år! Än så länge har det, så som alla år, haft sina upp- och nedgångar, men så är det ju. Något som i alla fall, utan tvekan har varit bättre, är att jag inte varit på sjukhus en ändå gång. Inte varit inneliggande, inte besökt akuten och inte behövt träffa någon läkare! Detta är viss skillnad mot förra året då jag låg inne vid sju tillfällen, varav två var operationer, en var en infektion efter en operation (vilket ledde till förlorad matlust och viktnedgång) och sen så var det ett gäng tarmvred. På toppen av detta så hade jag även en ordentlig lunginflammation som tog min inkompetenta vårdcentral fyra läkarbesök att upptäcka, och när de väl gjorde det så var den ganska långt gången. Minns att jag satt på sjukhus, äntligen in händerna på en kompetent läkare, som knackade på min rygg. Skillnaden i hur det lät vid de olika lungorna var så påtaglig att även jag lätt hörde det. Lunginflammation och vätska i lungsäcken var det - bara ett par månader innan jag skulle få operera bort stomin, något stressande kan jag lova!

Men det jag skulle komma till är att min fysiska hälsa detta år, varit långt mycket bättre än föregående år. Sen så är det ju självklart om det är, kommer alltid vara påverkad av sjukdom och operationer, för att inte tala om avsaknaden av tjocktarm. Men alla människor har ju sina grejer, och detta är en av mina!

Inga kommentarer: