torsdag 4 mars 2010

Det tog några år...

...men nu ska ansökan om handikappsersättning äntligen läggas på lådan, ska bara införskaffa ett frimärke först.

Kan väl erkänna att jag inte har så stora förhoppningar om att beviljas ersättning, men försöka går ju och det är långt ifrån billigt att vara sjuk så är helt klart värt att testa!


Måste erkänna att det känns jäkligt konstigt att JAG ansöker om HANDIKAPPersättning, har lite svårt att se mig som handikappad/funktionshindrar - men det är jag ju faktiskt, trots att det är ett dolt handikapp. Tänkt om folk fick prova att leva som oss tarmsjuka en dag - då hade de kanske fattat vad som döljer sig under en till synes frisk yta. Visst, nu har jag några ärr som visar på att jag varit med om något, men många tror ju å andra sidan att det "sjuka" är borta genom operationen/operationerna och då är man ju "normal" igen. Ja, om det ändå vore så väl!





Här ser ni vilken bit av mig som nu saknas (tjocktarmen), den är rätt stor, eller hur?

6 kommentarer:

Sakke sa...

Du har väl även särskilt högrisksskydd? så att man slipper karensdagar. Det har jag fått beviljad i två år nu... och det dags att ansöka om det igen.

Hellie sa...

NEj, det har jag inte - men har funderat på det. Hur går man till väga och hur intygar läkaren att man behöver det?

sakke sa...

Tycker din läkare att det finns risk för större antal sjukdomsfall...med större antal menas 10 under en 12-månaders period. I mitt fall tvekade inte min läkare att skriva intyget. Då gäller det att övertyga försäkringskassan. Men jag tycker att 10 fall är ganska högt satt krav.... men som sagt... det "räcker" med att din läkare tycker att det finns risk för det.

Hellie sa...

Frågan är om han jag tycker att jag är så sjuk. Den läkaren som jag tydligen har nu känner mig ju inte så väl, har bara träffat honom en gång för de har organiserat om lite på min avdelning så alla som är IRA opererade ska ha en och samma läkare. Finns dock många gånger jag nog borde ha stannat hemma, men inte gjort det för att jag inte har råd. Vissa nätter har jag ju extrem störd nattsömn, som i natten till i fredags då jag var uppe på toa en ågn i timmen i princip...

sakke sa...

Det vet man inte förrans man frågar :) Lycka till iaf! Och ta upp alla dina besvär med din läkare... borde inte vara något problem med intyget. Men se till att han tar ställning till att du riskerar 10sjukdomsfall under 12månaders period. Annars får man lätt avslag från försäkringskassan.... men då får man överklaga beslutet med nytt intyg och vänta på svar i flera månader till. Jobbigt... men värt om man får det beviljad. Då behöver man inte oroa sig ekonomiskt om man måste vara sjukskriven en dag från jobbet.

Nillano sa...

Hej.
Så du har räknat i hop allt, jag har inte satt mig och staplat ner allt. har förstått att det är mycket jobb med det, stämmer det?
Hoppas du får ett bra svar.
Ang det Sakke skriver om karensdagarna. Så har jag skrivit om det hos mig för läänge sen.
Man kan få info och blanketer via försäkringskassans hemsida:
http://www.forsakringskassan.se/nav/3183fba5aabb9512f73891d4389cca22
Hör gärna av dig om du har något bra tips att dela med dig av ang ansökningen om handikapsersättning, alla tips är mycket välkommna.
Kram