onsdag 28 april 2010

Ang att ansöka om handikappsersättning

Tänkte att jag skriver ett inlägg om hur jag gick tillväga för att ansöka - kanske kan vara till hjälp för någon! Och för guds skull - ANSÖK!!! Man kan endast få 6 månaders retroaktiv ersättning så ta tag i detta nu - det värsta som kan hända är att ni inte beviljas.

Ok, först så kontaktade jag min läkare och bad om ett läkarintyg som intygade att jag har en sjukdom (ulcerös kolit) och har genomgått en rad operationer, opererat bort tjocktarmen och vad för konsekvenser detta har för mig (dvs ökat antal toalett besök och hastigt påkommet toalettbehov). Läkarintyget var inte särskilt långt eller utförligt, det bekräftade bara i stort sett ovanstående.

Jag började skriva ner allt som jag kunde komma på som är en merkostnad för mig (se tidigare inlägg). Sedan skickade jag denna lista med saker som är en merkostnad för mig. Jag specificerade inte hur mycket merkostnad respektive sak var (förutom det självklara som läkarvård 900 kr, medicin 1800 kr, medlemskostnader). Jag gjorde dock en kort förklaring under respektive sak varför detta var en merkostnad. T.ex: Tvål - pga ökat antal toalettbesök så ökar tvålförbrukningen.

Försäkringskassan ringde mig några veckor senare och bokade in tid för att utreda ansökan via telefon. Vi diskuterade då kort igenom hur min vardag ser ut och hur mitt handikapp (tycker det känns konstig att beskriva mig själv som handikappad, men så är det ju...) påverkar min vardag.
Vi gick sedan igenom hur mycket av respektive saker jag gör slut på/köper extra. T.ex. en tub handkräm per månad. Och vad kostar handkrämen? Behöver man tvätta extra mycket, hur ofta? Extra tvättar medför slitage på kläder. Behöver man köpa nya kläder eller sängkläder pga läckage från stomi? osv osv.

När vi gått igenom alla olika saker jag anförde som merkostnader så fick jag beskedet att hon skulle räkna på allt - de har väl någon sorts mall på hur mycket t.ex två en normalperson förbrukar. Inom tre veckor skulle jagbesked.

Jag ska även maila uppgifter kring mer specifikt hur försäkringskassan räknat och så, till er som bett/ber om detta. Men hoppas detta inlägg kan hjälpa någon på vägen. Ta redan nu tag i att be om läkarintyg och börja fundera på hur mycket tvål, toapapper osv DU förbrukar!!!

LYCKA TILL!

Inga kommentarer: