torsdag 11 november 2010

Kan omega 6 vara en orsak till Ulcerös kolit?

Har läst bland annat HÄR att man kommit fram till att fettsyran omega 6 kan vara en bidragande orsak till ulcerös kolit. Om detta nu är sant, vad finns denna fettsyra i?

Denna fettsyra ska tydligen återfinnas i bl.a matoljorna majsolja, solrosolja, tistelolja och sojaolja. För min del är det ju inte så att jag brukar äta stora mängder olja, och när jag växt upp har man använt margarin i matlagningen. Jag äter inte heller smör på smörgåsen, vilket också kan innehålla dessa oljor.

Däremot så har jag genom åren ätit ofantliga mängder chips! Hade några år under högstadiet/gymnasiet som jag åt 3-5 påsar chips i veckan, själv! Undra om chips innehåller omega 6? Någon som vet?

2 kommentarer:

Patrik Hallberg sa...

Hej Hellie! Har följt bloggarna länkade från ILCOS hemsida. Hamnade på din blogg. Har själv stomi sen 10 år och var med och skötte förra upplagan av hemsidan.

Men. jag såg ditt inlägg om Omega 6 som orsak till tarminflammationer. Blir lite kluven kring alla rön och motrön kring omega 6 & omega 3.

Följande hemsida ger omega 6 skurkrollen: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/omega_6_orsakar_folksjukdomen_ulcer%C3%B6s

Men sanningen är inte så enkel. Linolsyra räknas till omega 6-fettsyrorna (som är en grupp). Den är essentiell, d v s att vår kropp behöver den men kan inte producera den själv. Att undvika omega 6 är alltså inte generellt bra.

Är du flängd på engelska så är wikipedias sammanfattning väldigt bra och ger det hela balans: http://en.wikipedia.org/wiki/Omega-6_fatty_acid

Märk att balansen mellan omega 6 och 3 är viktig även om man tvistar en del om de exakta proportionerna.

Hoppas det här stillar ev. oro och gör livet lättare. Du hittar mig på Facebook om du undrar över vad jag skrivit. =)

Patrik Hallberg sa...

Tillägg: Åtminstone två omega 6-fettsyror är anti-inflammatoriska. Linolsyra och Gamma-Linolsyra. Den sista används t o m medicinskt: http://en.wikipedia.org/wiki/Gamma-linolenic_acid
Läs avsnitte health and medicine.

Arachidonsyra (även den essentiell) brukar pekas ut som en bov men: http://en.wikipedia.org/wiki/Arachidonic_acid
Men denna fettsyra bryts ner till både inflammatoriska och anti-inflammatoriska substanser.

Det är m a o balansen 6 & 3 som är att rekommendera.