onsdag 8 juli 2009

Onsdag 8 Juli 2009

Fick en fråga om hur jag mår och hur det är med min mage. Jag mår i allmänhet bra. Känner att kroppen är friskare än när jag hade tjocktarm. Och har dessutom inte åkt på halsfluss eller lunginflammation eller nån annan sån skit som jag hade hela vintern. Men visst, magen är ju som den är ibland. Upp å ner. Ibland är den jättebra, andra gånger - not so much! En natt förra veckan var jag uppe på toa utan att riktigt hinna dit i tid (ja ni förstår nog vad jag menar) tre gånger på en å samma natt!!! Fattar ni hur trött jag var på det då? Och hur glad jag var att jag trots allt bor ensam... Men det är så det är, det är min verklighet. Och just nätterna kan vara lite svåra. Man vaknar ju liksom först när det verkligen är bråttom bråttom! Och jag komemr nog alltid, i resten av mitt liv behöva ha toaletter omkring mig. Att åka ut till nån skärdgårdsö där detta inte finns är nog aldrig aktuellt. Och även om magen skulle hålla sig lugn så är ju stressen ändå med mig över att den inte ska göra det.

Men summan av karedumman är ändå att jag är glad att jag gjorde IRA operationen. Jag var ju både innan stomioperationen och med stomi bunden till toalett då med, på ett eller annat sätt. Visserligen så hade man ju längre tid på sig att hitta till toa med stomi. Men i dagsläget gör jag så att jag hellre går på toa en gång öf rmycket än för lite. Så känner jag en aning i magen om att något kan vara på g så går jag, ingen mening att vänta och se.

3 kommentarer:

Nillano sa...

Hej vännen, bra inlägg. Förstår dig och dina tankar.
Jag själv, känner mig inte så upp bunden till toalett med stomi. Logdsnsen fanns visserligen ute dass på. Men går ut på kilometer promenader i skogen och nu till helgen ska vi till Kilafors(åvanför gävle) och vara på festeival en hel dag, ska åka några mil hemåt och sen sova i bilen, det betyder natur bil, utan toalett. Men Jag känner mig inte stressad över det utan mest bara föröska se det som att det är jag... har ju hundpåsar att tömma i visserligen inte kul, men det funkar :)

Hur har du det idag?
Vet du, jag kan ta bort min singel stämpel nu... Hihi.

Kram på dig!

Ruffhäxan sa...

Hej Hellie!
Jag hittade din blogg här i veckan och har nu blivit helt fast. Har själv Ulcerös Colit och går nu igenom ett jättejobbigt skov. Att gå in och läsa vad du har gått igenom, känna igen sig i allt det jobbiga ger en sådan enorm lättnadskänsla. Man kan liksom inte förklara för sin omgivning hur man faktiskt känner, hur öppen man än är med sin sjukdom.
Tack för att du skriver så ärligt om din vardag och jag hoppas verkligen att magen är lugn mot dig!
Många varma hälsningar
//Ruffhexan

Ina sa...

Hej kollar bara så det fungerar.

Ina