onsdag 8 december 2010

Vätskebrist?

Jag har senaste tiden var ovanligt trött utan att riktigt förstå varför. Jag har sovit lika mycket som vanligt (ca 7 timmar/natt, varav jag är uppe på toa 2-3 ggr/natt). Trots tröttheten har jag kört på som vanligt och inte riktigt stannat upp och funderat på vad som är fel, tills igår. Insåg då att en trött hjärna och kropp, en kropp som är enormt törstig på morgorna, en kropp som tränar och svettas rätt mycket kan ha vätskebrist - särskilt då just denna kropp inte har någon tjocktarm och därför kräver mer vätska och salter för att inte drabbas av detta.

Får ca en till två månader sedan var situationen likadan och jag kom då fram till samma slutsats som nu och slängde i mig typ fem resorb på en dag, vilket jag tyckte gjorde en markant skillnad.

Slutsatsen är att jag måste vara bättre på att tillgodo se min kropps speciella behov. Det finns mycket med min kropp som jag mer eller mindre har "normaliserat", såsom ständigt ha koll på närmaste toa, alltid ha en femma till offentliga toaletter, att inte sovit en hel natt på minst tre år (i min hjärna finns det inga
människor som sover från dess att man går och lägger sig tills dess man ska gå upp utan att vara uppe ett par gånger). Men, något som jag glömt, eller snarare förträngt är mitt behov av vätska och salter, så nu är det dags att normalisera att dricka ett par restorb varje dag.

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag insåg samma sak för någon vecka sedan, och tar resorb varje dag nu.. På sommaren gick det bra ändå, då drack jag så mkt vatten men nu sa huvudet ifrån.. Det är tur att man lyssnar på det ibland iaf :) Sover du aldrig en hel natt? Pga att du måste gå på toaletten? Jag hade dött.

Hasseman sa...

Jag sover för det mesta hela natten igenom. jag använder 2 delsbandage och byter bara påsen till en större storlek (maxi) som är ganska stor. Jag har ganska mycket flöden om natten. Jag tror att vissa tilverkare har även en ytterligare större påse. Mega tror jag att den heter. Kommer inte ihåg vilken tillverkare det var bara.