söndag 5 juni 2011

Alkohol

Min mage påverkas, som de flesta andras, av att dricka alkohol. Jag blir i regel mer "lös" i magen när jag dricker. Och det tyckte jag var väldigt tydligt när jag hade stomi. Och just när jag dricker alkohol ser jag alltid till att ta dimor/loperamid.

Men en annan effekt som jag tycker att alkoholen har är att magen på något sätt känns lugnare. Jag kan i regel sova fler timmar utan att gå upp på toa, än vad jag kan när jag inte druckit.

Någon som har liknande eller helt andra erfarenheter av alkohol i samband med bortopererad tjocktarm?


- Posted by Hellie using my Iphone

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Min mage blir lösare av alkohol. Absolut. Men vitt vin fungerar bättre än rött, så nu dricker jag mest vitt. Kolsyra gör att jag knappt får sova någonting då jag måste släppa ut luften sen på natten :).
Men min mage blir tyvärr inte lugnare, snarare tvärtom. Å andra sidan sover jag i princip enhel natt i vanliga fall.

// Camilla

Pricken sa...

Halloj!
Yes, känner igen det där med lös i magen. Har ju inte haft stomi mer än ett halvår och först senaste månaden jag börjat dricka mer än bara ett glas eller så. Har fått för mig att vin pajar mer än öl, vilket i sin tur skapar en ballong eller 2 (fast ibland inte alls). Min mage skärper sig hyfsat snabbt efter alkoholintag men tycker det är jobbigt när det liksom bara kommer ut vätska ur stomin. Då får man jobba hårt på vätskeintaget. Just det här med maggens nyckfullhet vad gäller konstistens gör en lite fundersam inför ev framtida nedläggning. Det gör även att man beundrar tjocktarmen som får ta allehanda akut och sen kommer det ut så snyggt. Grymt impad! RIP! Kram Pricken