onsdag 25 maj 2011

Ileostomi vs IRA

Fick en fråga om jag inte kunde göra en för-/motlista för Ileostomi vs IRA (vad IRA är kan ni läsa mer om HÄR, för finns fler operationsalternativ än detta).

Det ni som läser detta måste tänka på är att detta är mina personliga upplevelser utifrån hur min kropp fungerar. Det är olika för alla, man fungerar olika och tycker/känner olika. Men i alla fall, here we go!


Ileostomi (påse på magen - för er som känner till denna term)
Fördelar:
- I regel ej jättebrådskande toalettbesök

Nackdelar:
- Jag trivdes inte alls med min kropp med stomi, jag kunde ej klä mig som jag ville då jag tyckte att det syndes, jeans använde jag inte på ett års tid för detta tyckte jag var det plagg som funkade allra sämst med min stomi. Och utifrån att jag ej trivdes med min kropp och med min stomi så var det svårt för mig att vara intim under denna tid.
- Rädslan för läckage


IRA-operation
Fördelar:
- Visst har jag ärr och även så har liksom magmuskeln fått en liten bulle just där stomin satt så går detta inte jämföra med tiden med stomi. Har inga som helst problem att visa mig i bikini/visa magen nu för tiden.
- Jag kan ha vilka kläder jag vill utan att oroa mig/störa mig på att det är en bullande påse där under.

Nackdelar:
- Jag är begränsad i mitt liv. Hur många toalettbesök det är per dygn har jag sagt både till er och till mig själv att jag ska räkna, men det blir aldrig av. Men i vilket fall är det många och ibland väldigt bråttom. Utifrån detta så är det väldigt jobbigt och ibland omöjligt att befinna sig på platser där det ej finns toalett. Om inte så är det, för mig, oerhört mentalt stressande att inte veta vart närmaste toa finns och vara säker på att jag hinner dit. Toalettbesöken pågår, för mig, även på natten och jag är uppe minst två gånger per natt.

Som sagt, detta är mina personliga åsikter och känslor. Hur en stomi eller IRA fungerar för någon är individuellt!

Jag skulle inte vilja ha tillbaka min ileostomi, men jag skulle ej hellre vilja har IRA. Jag vill vara frisk och fungera som de flesta andra. Men nu är det tydligen denna lott jag fick i livets lotteri och hur gärna jag än inte vill begränsas av min sjukdom så gör jag det, dagligen.

Tilläggas ska att innan jag operarades när jag var väldigt sjuk så var jag begränsad i mitt liv på samma sätt som nu. Och jag kände mig aldrig helt fri med stomi heller för ville alltid ha en möjlighet tillhands att tömma den. Särskilt eftersom jag hade ofta mycket luft så det kunde bli som en ballong ganska fort.

Mer om tankar kring stomi och IRA kan ni läsa i tidigare inlägg, kolla under de olika "etiketterna" till höger, såsom IRA, jag och min sjukdom, stomi.

Har ni några frågor så är det bara att fråga på!

3 kommentarer:

Pricken sa...

Tack :)
Kram
Pricken

Anna sa...

Väldigt bra lista, måste jag säga - jag har en som ser ungefär likadan ut.. och då är ändå inte nedläggningen av stomin gjord ännu, så den delen är bara påhittad men ändå realistisk.. och trots att det kan se ut som att "stomisidan" har fler fördelar så känns det inte så, ändå vill jag slippa min stomi - för jag tror aldrig att jag lyckats vara mej själv fullt ut med den, konstigt nog. Vill bara säga att jag tänker på dej ibland, att du hjälpte mej så mkt i början när jag fick stomi, och att du är en förebild, faktiskt - jag vill också träna som du och bli stark som hulken en dag när detta är över! :)
kramar

Steel City Anna sa...

Hej, hittade din blogg av en slump - vile bara tacka för att du skriver om din vardag och hur den påverkas av din sjukdom. Intressant eftersom jag har en närstående med samma problem och precis som du så är det inte alltid han orkar förklara allting. Ibland blir man oförstående fast man inte vill och har de bästa ambitioner! Resor är särskilt krångligt, och det är verkligen inte alltid lätt att hitta toaletter.

Hoppas du fortsätter skriva! Hälsningar Anna