tisdag 13 september 2011



4 kommentarer:

Matilda sa...

Hej Hellie!
Vet inte om du använder bloggen längre men ger det ett försök.
Jag har precis opererats, och har nu påse på magen. Och jag läste att du har gjort det men också lagt ner den igen. Jag undrar hur du tycker det funkar? Med tanke på att en bra bit av tarmen är borta liksom.
Kram!

Hellie sa...

Hej Matilda!
Nej bloggen används idagsläget inte, tyvärr. Men får ju meddelande om kommentarer till min mail så ser ju om det kommenteras på befintliga inlägg.

Ja jag har gjort en IRA operation, alltså den variant då man kopplar ihop ändtarm och tunntarm. Jag trivs bra med detta då jag inte alls trivdes med stomi rent psykiskt. Sen så fungerar inte kroppen som när man var frisk. Är flera toabesök dagligen, och även va 2 per natt. Så vissa begränsningar i tillvaron finns ju, men detta är hur det är för mig, kan säkert fungera ännu bättre för andra. Men mellan stomi och IRa så väljer jag helt klart IRA. Lycka till! :)

Unknown sa...

Hej hopp Hellie...

Hoppas livet är ok. Själv har jag Crohns sjukdom och kämpar på. Såg att jag har många liknande merkostnader som dig. Är i färd med att söka handikappsersättning. Läste ditt inlägg på bloggen och undrar om du har kvar beloppen för hur mycket "extra" det blev av allt per år eller månad, toapapper, handkräm, tvål osv... Har försökt räkna ut men skulle gärna vilja jämföra med dina och kanske FK´s summor om du har dem, innan jag skickar in.

Svaret får du gärna skicka till: a.moller@live.com

Tack på förhand...

Må väl och kämpa på!

Mvh Andreas

Hellie sa...

Hej Andreas!
Hmm nu var det så länge sedan jag ansökte, men jag har för mig att man inte behöver räkna eller skriva summor alls, detta gör FK. Du ska istället skriva vilken ökad mängd av olika saker man förbrukar. T.ex antalet toalettebesök (varje besök medför t.ex ökad förbrukning av toapapper, tvål, rengöringsmedel osv), ett stort antal besök kan även medföra ökat behov av handkrän (pga att man tvättar händerna ofta) samt kanske nån salva till stjärten om man torkar sönder sig osv... Så som sagt, inga summor. Mer typ 15 toabesök / dygn, betaltoalett á 10 kr 3 ggr per vecka, anvädning av servetter vid betaltoalett utifråna vsaknad av toapapper 2 ggr/v, ökat behov av att tvätta kläder/lakan pga "olyckor" x antal gånger, behov av att slänga & köpa nya kläder pga olyckor osv osv.

LYCKA TILL!